"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggotanya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badan. Daging yang dimaksudkan itu adalah hati"
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

Inilah gaya aku menulis tentang hidup, menulis bukan kerna nama, tapi kerna rasa.

15 September, 2011

Suara Kecil Itu

Saban hari aku lihat,
Aku dengar,Aku igau,
Suara Kecil itu,
Bergelak, Menangis,
Kadang ia sepi, Kadang ia bangkit,
Kadang ia gembira Kadang ia terus pergi...

Lorong Gelap kian cerah,
dek kerana malam kian siang,
Hati yg gelap kian cerah,
dek krn hati makin dekat pd Dia,
Berbagai soalan dituju,
Berbagai jawapan diterima,
Hiba melirik sepi, tanda redha.
Tiba, suara kecil didengar,
Bersuaralah!
Hati jawab, untuk apa?
Biar mereka, mereka pasti senyap kemudian nanti.
Allah, Allah bisa faham, bisa melihat, Maha mengetahui

Pinjamkan aku senyuman itu,
Aku mahu senyum kembali,
Pinjam aku hati itu,
Aku mahu kembali bahagia,
Pinjam aku roda itu,
Aku mahu kembali ada roda dlm hidupku..

Suara kecil itu,
Semakin hampir tiap malam dalam tidurku,
Semakin lari, semakin ia hampir,
Tiap malam tidur teringat,
Tiap saat berdoa agar diampunkan,
Allah, bantu aku,
Ampuni aku yg banyak berbuat dosa..

Suara kecil itu,
Kian kuat kedengaran,
Aku buntu, malam tak lena, siang teraigau2..
Sepi memelukku,
Sedih mengikutku
Dosa mengikutku.

Hari ini jangan biar esok,
Aku belum puas, belum puas merudum alam,
belum puas berbicara dgn Alam.

Suara kecil itu...Siapa pemilik suara kecil itu...

No comments: